© Department of Economics, Benue State University, Makurdi.

GOVERNMENT OWNED NEWSPAPERS:
THE PASSING OF THE ‘TRUSTEESHIP MODEL’

Rodney Ciboh,
Department of Mass Communication,
Benue State University, Makurdi.

Abstract

This article examines government ownership of newspapers
based on the trusteeship model, which had been dominant
since independence and whose influence peaked in the
1970s. The article observes that the political ideology on
which these newspapers were established has become
obsolete, hence the newspapers have outlived their
usefulness and are, in the least, unprofitable even to their
owners. It concludes that state newspapers are now on the
path of extinction whose passage, none and nothing can

prevent.

Growth of State Newspapers

Before independence, majority of newspapers were owned and
controlled by the nationalists and their political parties. Individual
newspaper chains preceded formal establishment of state newspapers,
and developed in support of regional governments. Each region had a
dominant political party and loyal chain of newspapers. Political
partisanship by newspapers was particularly manifest in the Western
and Eastern regions. In the West, late Chief Obafemi Awolowo
dominated regional politics with his party, the Action Group and his
Newspaper chain. In the East, late Dr. Nnandi Azikiwe’s National
Council for Nigeria and the Camerouns, NCNC, ruled with the support
of Associated Newspapers of Nigeria Limited. Each of the chains had
more than five titles from its stable spread across the country.

Each newspaper chain existedto promote respective regional party
aspirations and to challenge rival regions and their political parties. The
Western and Eastern newspapers developed into fierce regional



14 GOVERNMENT OWNED NEWSPAPERS AND THE TRUSTEESHIP MODEL

newspapers. Regionalisation of newspapers reflected the ethnic origins
of their founders, their interests, and their political party ideologies.
Newspapers became partisan in content and outlook and came short
of promotion of national goals. Editorial content and activities were
prompted and directed by who funded them, his ethnic origin and interest,
his region and political affiliation, and the subtle religious influence
prevailing.

Reaction of Northern Region to regionalisation of newspapers in
the West and East was the establishment of a full-pledged government
newspaper. The North began the first generation of government owned
newspapers with establishment of Gaskiya Ta fi Kwabo in 1939 and
the Nigerian Citizen in 1948. The latter metamorphosed into the New
Nigerian in 1966. The Northern regional government founded its
newspaper with objective to put across the voice of its elite, to mobilise
them to achieve set goals, and to fight the Northern cause in all disputes
at the centre. According to Sharp in Kuka (1993:67-68), the

creation of the New Nigerian was a political act...regional
government of Northern Nigeria was aware it was losing a
propaganda war in Nigeria... they lacked the means to
communicate their political philosophy....

The Eastern Regional government followed the Northern Region
example to strengthen Azikiwe’s newspaper group with establishment
of government owned Eastern Outlook in 1949. In 1955, it changed
its name to Nigerian Outlook, It was renamed Biafran Sun during the
Civil War. After the war, it resurfaced as the Renaissance and later as
the Daily Star. At independence the Federal and Western regional
governments completed the full circle of first generation state
newspapers. The federal government established the AMorning Post
and Sunday Post at its official newspapers after independence in March
1961. In the face of increasing regionalisation of newspapers, the federal
government saw the need to own its newspapers to promote national
policies and programmes. The Western regional government established
the Duily Sketch and Sunday Sketch in 1964.

Creation of 12 states out of the regional structure, meant to contain
the inevitable civil war brought the second generation of state owned
newspapers. Each state realised the need to establish its own newspaper.



JOURNAL OF ECONOMICS AND SOCIAL RESEARCH VOL.3 NO.1; DEC., 2004 15

Mid-Western State established the Nigerian Observer, Kwara State
The Herald, Lagos State, The Horizon, South Eastern State, The
Nigerian Chronicle, Benue Plateau State The Nigerian Standard
and Rivers State, Nigerian Tide. Each of these newspapers published
two or more titles and together, they dominated and outnumbered private
newspapers during and after the civil war. Though government owned,
these newspapers remained critical of the General Gowon administration
and were bold enough to denounce corruption and waste in government,
and other sundry issues.

Creation of states influenced the growth of Government-owned
newspapers. In 1976, the Federal Military government created nine
additional states and these new states started what could be regarded
as third generation of state newspapers. Benue State established the
Nigeria Voice, Imo State The Statesman, Kano State The Triumph,
Sokoto State The Path, Niger State Newsline and The Trumpeter in
Bauchi State. The Federal Government increased the tally in 1975, by
forceful acquisition of 60 per cent controlling shares in the Daily Times,
and by complete take over of the New Nigerian from its owners, the
Northern States. The Federal government said it was not competing
with private initiatives but to providing a channel of communication
with Nigerians and to expanding the activities, particularly of the New
Nigerian, to cover all parts of the country. The federal government
felt increasingly dissatisfied that the regional newspapers were not
representing adequately its views on major issues. But whether the
acquisition and takeover were done to foster national unity or to remove
the influence of the newspapers, the fact remains that the editorial
policy of the two newspapers changed to reflect the views of its new
ownership. The takeover war merely an ownership change from
government to government and an action taken in terms of the political
expediency of the time.

Subsequent increases in the number of states, first to 21 states and
now to 36 states have established two more generations of state
newspapers. Later states such as Abia has the Daily Nation, Delta
State published 7The Pointer, Kogi State has The Graphic, Ondo State
has The Hope and Akwa Ibom State The Pioneer, Abia State Nigerian
Ambassador and Anambra’s National Light.



16 GOVERNMENT OWNED NEWSPAPERS AND THE TRUSTEESHIP MODEL

Management and Control of State Newspapers

Administration of government newspapers has always been based on
what Meomeka A. in Adaba, T. O. (1996:12) describes as the
‘Trusteeship Model’ “predicated on the principles of public interest,
convenience and necessity, where it was ward of state authorities...”.
Dominant here is the school of thought that, given the financial constraints
on newspaper production, governments in a deveioping country such
as Nigeria, have an important role to play in the dissemination of
information about official policies, programmes of enlightenment and
education of the people. According to Edeani in Ugboajah (1985:48),
the main justification had been that

since the political party press and the private commercial
press are not adequately and responsibly publishing
government policies, programmes, activities, and so on. It
is necessary to establish government media to do the job.

The underlying principle is that government has the responsibility to
serve and protect the public interest through its media. Government
believes its failure to participate in newspaper publishing “would mean
handing over the thinking of the people, formation of public opinion, and
direction of public rule to a few people who may have the means and
leisure to print newspapers (Edeani, D. in Ugboajah, F. (1985:48).

Trusteeship Model emphasises public interest by paternalistic or
absolute government ownership. Here, government exercises routine
control over administrative and editorial management of the
newspapers. Typically, government establishes “means of internal
control, often by placing trusted and loyal persons in ‘gate-keeping’
positions to ensure that materials broadcast or published do not put the
government in bad light” (Nwankwo, C. et al, 1993:5). In government
owned newspapers generally, journalists are expected to reflect the
government position in their reports. The unwritten injunction for
journalists in government owned media has been ‘to see everything
good in the government and nothing bad’.

Under the trusteeship model, major premise is that state newspapers
are traditional organs of their governments. And without exception,
Dare (2000:18) says government newspapers became “party organs



JOURNAL OF ECONOMICS AND SOCIAL RESEARCH VOL.3 NO.1; DEC., 2004 17

financed by the public transforming opponents of party into opponents
of government and equating dissents with disloyalty”. Even before
independence the politicians that established newspapers used them to
protect self and party interests, and to attack one another’s interests.
According to Oseni (2003:69-73), the West African Pilot, after its
establishment “soon became a platform for party politics as it sought to
defend Zik’s political interests and particularly the interest of the
NCNC... (and) soon introduced a competition, along political and ethnic
lines”. In Western Region, the Nigerian Tribune and Daily Express
championed the cause of late Chief Obafemi Awolowo who was in
opposition and that of his party the Action Group. The Northern Region
“established the Nigerian Citizen in 1948 to protect its own religious,
cultural and political interests that were in rivalry with that of the other
regions” (Nwankwo, et al, 1993:19)

At independence the Federal Government established, the Morning
Post and Sunday Post, Odofia (1991:162) reports, “not only to attack
the nationalistic, and the relatively objective Daily Times but also to
protect and enhance the interest of Northern Nigeria”. At regional
level, the Akintola government set up Daily Sketch to defend his own
image and to fight the Enugu based Nigerian Outlook. The
newspapers became deeply polarised along party lines and ethnic
interests which cleavaged into a three regional form. Because the
regional cleavages assumed greater official pdsitions after independence,
governments newspapers promoted the personal and sectional interests
of political leaders other than the national interests. When their role as
solemn harps of sectional integration became pronounced, Dare, O
(2000:18-19) says, government newspapers “operated primarily to
strengthen the grip of the regional leaders over their followers and...
the fragmentation of the country”.

Ethno-regional religious and political rivalries overwhelmed first
republic politics. Disputes over 1963 census and 1964 election results
soon led to riots and crisis which culminated in the first coup d’etat and
counter coup on January 15, 1966. In the events leading up to the civil
war, newspapers took sides with their respective governments and press
coverage of events leading to the civil war never conveyed the depth
of widespread unrest in Northern Nigeria, the depth of resentment
against Ironsi’s regime “(Chick J. D. in Dare, O. 2000:23), and the
scale and savagery of the massacre of the Igbos residing in Northern



18 GOVERNMENT OWNED NEWSPAPERS AND THE TRUSTEESHIP MODEL

Nigeria”. Uche (1989:30) observes that “even the federal government
Morning Post never saw anything wrong with any policy of its
owners”. It failed to understand that it was nationally oriented and
must maintain the truth in news content especially on sensitive and
controversial issues in which the nation faced crisis of identity and
legitimacy.

In the period preceding the civil war, and more than a decade after
the war, majority of newspapers were government owned. During the
war they towed the official line to “keep Nigeria one’ as a ‘task that
must be done’. After the war under the military, Ugboajah, (1985:230-
31) maintains that “except for the New Nigeria, there was a general
tendency for government newspapers to take neutral positions on conflict
issues”. He is quick to explain however that neutrality here “connotes
the choice of middle ground and does not necessarily mean avoidance
of anti-government predispositions”, and that,

such a neutral position peculiar to government newspapers
in their editorial stand on conflict issues should only be
viewed as the safety value of a cautions editor under duress
(real or imaginary) of a military regime.

New Nigerian led all other newspapers in anti-government editorials
and stance on issues (Edeani in Ugboajah, 1985:48) says the New
Nigerian was never “pro-government and was neutral only once. It
was the only newspaper that was against the government stand on the
public execution of armed robbers”. Indeed, both “the New Nigerian
and Daily Times exercised a high degree of independence not normally
associated with military regimes” (Haruna, M. in Uyo, A and Dare, O.
1996:64). The newspapers, though largely government owned, remained
critical and outspoken even on sensitive issues of national development.
Newspapers criticised the General Gowon administration and.denounced
corruption and waste in government and sundry issues including the
handling of the 1973 census, creation of states, revenue allocation, the
drafting of a new constitution and the restoration of democratic rule.

But government soon equated press campaigns against corruption
and mismanagement as “incitements of sectional interest and
undermining of national interest. peace and security”, and warned of
“drastic and unpleasant measures to curb press excesses” (Uche,



JOURNAL OF ECONOMICS AND SOCIAL RESEARCH VOL.3 NO.1; DEC., 2004 19

1989:30). The military developed an attitude of breathing down the
neck of editors, making phone calls to dictate editorial matters™ which
“was stiffing enough to force Peter Enahoro, editor-in-chief of Dauily
Times to go into exile”(Constitutional Rights Project, 1993:24).

The 1970s marked the highest point of success of state owned
newspapers which were in the majority. The only private newspapers
that survived to witness the Second Republic were The punch and
Nigerian Tribune. The West African Pilot ceased publication in 1978
and the Daily Service saw this editorial independence reduced
considerably at New Nigerian. At Daily Times in virtually disappeared”.
The Federal Government controlled Daily Times and New Nigeria,
became, more or less the organs of the ruling NPN. Under the Shagari
government, the refusal of the federal government to reflect opposition
views on its media led to proliferation of state media in states controlled
by opposition parties and “the private press was not left out as the
political interests of the owners reflected overtly no their publications.
Government newspapers became organs of political parties in power
and with the political press “espoused the public interest only in so far
at it coincided with the interest of their proprietors” (Agbaje in Dare,
2000:29). Instead of serving the people, state newspapers operated
merely as propaganda machinery in service of governments. They
became highly partisan and lacked balance in editorial content and good
management.

Government interference in the content of its newspapers was
most times in form of post publication censorship, which had obvious
consequences on the fortunes of state newspapers. Government
newspapers perished after the act of publication to stifle independent
points of view opposite to government policies and interests.
Government at all times sought to control information on specific issues
and events or steer the course of public discourse on them or gain
favourable coverage. On July 31, 1987 the New Nigerian published a
story that Maryam Babangida travelled to Saudi Arabia for the lesser
Hajj with one hundred people on her encourage. Government denied
the story the following day. Security agents arrested Innocent
Okparadike, the then editor, and detained him. The writer of the story,
then on same lesser Haji was alse arrested and detained on return.
"~ The New Nigerian “later apologised to the president’s wife and declared
the story” (Newswatch, September 14, 1987:13).



20 GOVERNMENT OWNED NEWSPAPERS AND THE TRUSTEESHIP MODEL

One month after this incident, the New Nigerian wrote an editorial
criticising government trial of detained seven former civilian governors.
The editorial indicated there was

glaring lopsidedness in the trials which have so far shown
a curious pre-occupation with state governors. Conversely,
there is a noticeable sluggishness, not to say hesitation in
the trial of individuals who had similar positions federal
level as ministers, advisers, presidential liaison officers and
chief executives of federal parastatals. (Newswatch,
September 14, 1987:15).

The editor who replaced Okparadike was again harassed, arrested
and detained. '

What happened in Plateau and Oyo States in the middle of August
of June 1987 shows the extent to which government went to punish its
newspapers after publishing stories on controversial issues. In Oyo
State the government owned Daily Sketch published an editorial which
berated the federal government over the compulsory retirement of
Oladele Olashore, Managing Director, First Bank, and Ibrahim Ayagi,
Managing Director of Continental Merchant Bank. The editorial said
government must not create the impression of “muffling the voice of
dissent within our system™ and of “discouraging others from expressing
honest views and giving advice when it is most needed” (Ibid: 14), if the
retirement of the two bankers was as a result of their criticisms of
government policies. The government of Oyo State summoned
Managing Director, General Manager and Editors of Sketch Newspapers
to retrieve from circulation all copies of the August 16" 1987 edition of
the Sunday Sketch which contained the offending editorial” (Amnesty
International Report, 1990:180). In the Plateau State-owned Nigerian
Standard, a similar editorial on same issue said

By retiring Ayagi and Olashore, the federal government has
only succeeded in giving the dangerous and unfortunate
impression that it is more disposed toward mediocre and
sycophants who are the real enemies of the government
and people of Nigeria (Nigerian Standard Editorial August
18, 1987).



JOURNAL OF ECONOMICS AND SOCIAL RESEARCH VOL.3 NO.1; DEC., 2004 21

Plateau State government promptly sacked the editors saying his
comments and publications on issues had been consistently at variance
with the posture of government.

One curious case of obsequiousness made the military government
so embarrassed that it had to remove Sidi Ali Sirajo as managing director
of the New Nigerian newspapers, to reorganise the company
administratively and editorially and restore discipline, proficiency,
professionalism, public accountability” (Newswarch, August 6, 1990:38)
in the newspapers organisation. In his desire and determination to
support the policies and programmes of the General Babangida
administration, particularly the transition programme, Sidi Ali Sirajo
usurped editorial functions from editors and censored every editorial
matter that went into the paper, including lead stories, editorials, letters
to the editor and personal columns. As he replaced editorial matters of
will, and compromised professionalism with loyalty, there developed an
impasse between him and the editors and the credibility of the newspaper
waned considerably. His persistent sycophancy got military authorities
so embarrassed that top military officers, according to Newswatch
(August 6, 1990:46), advised him to ““slow down on his praise-singing
and back off from attacking people who criticised government”. He
was finally sacked. v

- Government agencies connected with management of state
newspapers randomly interfered in the management of these
newspapers. A good example of such interference is case of intimidation
of Tony Ekeakanam as, editor of Nigerian Observer of former Bendel
State by government board of directors of the company. The Board
removed him as editor on September 23, 1991 for allegedly using the
wrong picture Maryam Babangida. The board said the picture was
wrong because the first lady appeased “pensive and unglamorous”
(The Punch, September 24, 1991. p.1).

The sacking of Daily Times managing director, Yomi Ogunbiyi in
December, 1991, shows how public officials also routinely interfered
with editorial and administrative functions of state newspapers, in order
to please the government of the day. Minister of information, Alex
Akinyele sought and removed the MD for allowing publication of certain
stories the minister considered unfavourably and unpleasant, and for
making certain administrative changes. The first story was a December
31 report of views of Wole Soyinka on government elections which he



22 GOVERNMENT OWNED NEWSPAPERS AND THE TRUSTEESHIP MODEL

described as a “Sham™, and the sccond, a December 26 front page
story titled “Government may review open ballot system™, in which,
the minister was quoted as describing the system as “unsophisticated
and too prone to rigging” (Newswatch January 13, 1992:44). The minister
denied the report and forced the newspaper to retract the story. He
also reversed the administrative changes.

Post publication censorship by government was sometimes
prompted by an advertisement. Following the spate of religious riots by
Musltim groups in the North in 1987, a council of Ullama publlshed an
advertisement in the New Nigerian which enjoined Muslims to take

steps to protect themselves saying “the government and security agents

incliudino fhp armed farceg hq/‘l Fa-lprl to protect them as citizens r\f\

iEIvIGa R QRriisva 1UIwWWS P v s LWl LIS CALNCERST

Nigeria” (Newswatch September 14, 1987:

tho manao Nne ¢ irocntnr nfthe s
LIC pnanagiiig Untiiur Ui i i

3). Government arrested

‘ Ilf\\llll’\('
1 l anowin

=
oN
C:. — (

etained him
the publication of the advertisement. It follows that government even
dictated what advertisement its newspaper can accept or reject. This
had tremendous economic consequences on these newspapers.
Government control of its newspapers is legitimised by tying the
welfare of journalists in state employ to civil service conditions of self
actualisation. In this regard, government ownership has an inverse effect
of self censorship as a survival strategy among journalists in the state
newspapers. The tendency of government newspapers to deliberately
play down some stories make it impossible for them to compete with
private newspapers in open market with success. Without good editorial
content, good management and aggressive marketing strategies, the
fortunes of government newspapers dwindled steadily, as they suffered
from poor patronage. Their credibility and influence also waned over
the years, and the newspapers have now become less profitable even
to their owners. The federal government’s Morning Post and Sunday
Post became detunct early 1973, because the audience revolted against
reading government press releases and bulletins. Today government
newspapers are in parlous state and at various stages of transition.

The Last Rites

Three years after the closure of Sketch Press Limited. publishers of
Daily Sketch, Sunday Sketch, and Gboungboun, the five South
Western owner governors are still agreeing “to contribute money and



JOURNAL OF ECONOMICS AND SOCIAL RESEARCH VOL.3 NO.1; DEC., 2004 23

pay the outstanding salaries and allowances of workers” (The Guardian
December, 22 2003: 6), and return the company’s titles to the news
stand. Owner governors reviewed its fate three months after closure
and engaged an auditing consultant “to assess assets and liabilities of
the company...inform level of financial assistance necessary to put the
titles back on news stands” (The Punch March 20, 2002:3). On
December 31, 2001, the five owner states governors dissolved
management of Sketch Press Limited and closed the company for what
Alade K. in The Guardian (January 14, 2002:65) describes as its
“deleterious and precarious situation”.

The government newspaper entered this state from decades of
mismanagement and neglect which caused the declining efficiency of
equipment, and editorial operational problems. These placed heavy
financial constraints on the company which became manifest in backlog
of salaries and allowances, gratuities and final entitlements, and huge
debts to suppliers and contractors. The Sketch company experienced
long periods of industrial disharmony and production became poor in
quality and epileptic. Workers continually expressed collective
disappointment in the way and manner management run the newspapers
and embarked on constant strikes. Their last strike put the newspaper
off newsstands for five months. Long periods off the newsstands have
contributed to loss of money and became counter productive even in
state newspapers other than The Sketch. Creditors preyed on the
company and “impound or confiscate some of its properties through
legal judgements” (The Guardian January 14, 2002:65).

Both government and management neglect the company and its
workers. Workers are neglected in training and education, and in their
conditions of service which most of them are never aware of. In the
year 2000, management of Sketch newspapers sacked workers to
reduce huge wage bills but the retrenched workers never got their
entitlements including cooperative savings (NSITF and FHSF) deducted
from their salaries. Government only promised them and owner states
made management and board changes and also promised a N48 million
lifeline. But the lifeline came and The Sketch could not overcome its
too numerous problems.

Delivery services and availabte facilities have become obsolete
and inadequate. The company now needs much money to resuscitate
obsolete equipment, computers, lithographic cameras, date burners,



24 GOVERNMENT OWNED NEWSPAPERS AND THE TRUSTEESH!IP MODEL

printing machines. Deplorable condition of equipment require huge
amount of money. Where efforts have been made to resuscitate the
company, such were marred by lack of focus and pattern in editorial
content and positioning of the newspaper. Apparently, the government
newspaper, as Oduwole B in (The Guardian May, 17, 1999) says, has
“not been oriented in such a manner as to make it productive™. Even
the commercial printing press arm of the sketch Newspapers limited
has died. The newspaper is dying and surely, its tomb shall bear an
epitaph by its owners: “7The Sketch is a legacy of Odua and none of the
present states governors wants the company to die” (7he Punch March
20™2002:3).

The Kwara State government owned The Herald, established in
1973, fell from daily production capacity to bi-weekly under successive
military rule in the state. Its closure in 1994 for two and half years
virtually killed the newspaper. Its parent company, Kwara State Printing
and Publishing Company also stopped its commercial printing services.
The Herald was returned to the news stand on March 9,1997 by
consultancy firm, but first as a weekly. Under the consultancy, the
newspaper published bi-weekly for the first four months to test ground
of acceptance for possible daily production.

The consultancy firm that revived it faced the usual problems of
circulation, staff, equipment, government policy and editorial policy,
finance. The Newspaper had 16 broken down circulation vehicles, no
editorial staff including reporters and sub-editors, obsolete printing
equipment. Four months after the consultancy took over government
was still promising installation of the Gross Urbanites Printing Machine
meant to improve its production. Because of obsolete machines, the
consultancy printed The Herald outside the house. Workers enslaved
by the civil service structure, are still hoping for a competitive take
home.

Under the consultancy, government maintained a policy of non-
interference, editorially and commercially and The Herald was able to
“circulate about 20, 000 copies weekly” (The Guardian July 14, 1997:45).
The consultancy reorganised the newspaper editorially, creating
departments complete with field staff. It improved the newspaper’s
layout and design, changed its motto and experimented with colour on
the front and back pages. The firm planned for regional offices not
only to improve circulation but “to transform the Newspaper from



JOURNAL OF ECONOMICS AND SOCIAL RESEARCH VOL.3 NO.1: DEC.. 2004 05

‘national’ to regional coverage of the middle belt™. Under its
management. the consultancy sought divorce of the newspaper’s
dependence on government for subvention. and advocated for semi-
privatisation ot the company. It proposed a Board of Directors to make
the newspaper profit oriented and without support of government
subvention.

Most of these plans were never realised. Perhaps there i1s hope
tor The Herald. Abiodun Fagbemi in The Guardian (April 23.2001:77)
writes that a project ““to relocate 7/he Herald to its permanent site is
near completion™ by the new civilian government in Kwgra State which
has already mounted multi-million naira printing machines.

At The loice. a third generation state owned newspaper. established
in 1980, continued government interference in editorial policy and
management under successive military governments turned it from a
public liability company into a government parastatal. Without
advertisement to sustain its limited liability status. and years of neglect
by past military rule in the state. the newspaper stopped publication for
three years. It published —~only few copies of its Sunday edition
periodically for government house and ministry ofticials (Vewswwarch,
October 21, 1996:28-29).

With low staff strength, leaking roofs and printing machines left
idle for over three years, the military that sought to reactivate the
newspaper in 1996 needed about N15 million. The newspaper also
needed N3 million to pay for the cumulative court judgements against
it. Over the years, successive efforts made changes in the newspaper’s
masthead and motto. and experimented with colour, but neither has its
editorial content changed nor the fortunes of the newspaper. Several
attempts to publish bi-weekly failed as well as attempts to publish weekly.
The newspaper is now moribund. Its commercial printing press. BPPCL
now offers workers daily bread underground dealings. Management
of the newspaper has been characterised by fraud. A former sub-
editor with the company allegedly defrauded the company of nearly
N300,000 and was sacked.

State newspapers are overall, characterised with maladministration
and fraudulent activities. In the Cross River State Newspaper
Corporation, publishers 7/ Chronicle Group of newspapers in 1997.
Heyford (1997:16-19) reports that in 1997_ petitions against the general
manager alleged “'singular and individual over zealousness and fraudufent



26 GOVERNMENT OWNED NEWSPAPERS AND THE TRUSTEESHIP MODEL

mischief and ** regarding the various printing jobs and advertisement
from the state government amounting to over one million...as "personal
windfalls’”. Workers accused the general manager of not paying their
leave entitlements for five years, of sweeping their medical bills and
transport claims under the carpet, of inflating grossly, the monthly
wage bill, and of collecting various sums of money ranging from
between N30,000 ~N 100,000 as travelling allowances without making

Qn(‘h tran Petitions also accused the oeneral manager of nQnrmng the

. 2 LRIV QI3U QL LIV LRI LR e SRR e}

functlons of the advert manager, marl\etmgD and purchdsms manager,
resulting in the epileptic publication of the newspapers.

The general manager, characteristically denied all these allegations
of fraud financial misappropriation and maladministration, and the
government response to the crisis was to set up a panel. Since the
establishment uf the newspaper company, five different such panc#s
had been constituted by various administrations in the state on same
problem of financial recklessness yet none of their reports had been
implemented. These, and similar other problems, never become public
knowledge easily but are common with all the state owned newspapers.

While we accept that one of the major problems of state newspapers
is managerial. inadequate government funding remains the fundamental
problem that is fast killing government newspapers. Government
negligence is partly responsible for the plundering of these companies.
At Imo Newspapers, publishers of The Statesmun, negligence over
the years included non-payment of workers salaries and allowances
for months. For more than one year no funds were made available for
the production of the newspaper. Comfort Obi in 7/¢ Source ( August
11, 1997) writes that even “*when we manage to publish... both the
front and back page are tilled with features and unimportant forthcoming
stories of government official™. Long periods of idleness damage printing
machines and other equipment which require huge sums of money for
refurbishment. Government neglect and interfercnce hardly
demonstrates that the newspaper is a workable business.

In the first quarter of 1995, the Federal government sacked
management of New Nigerian Newspapers (NNN) over “allegations
of embezzlement of funds™ (Newswarch March 6 1995:33). Government
action was toward resuscitation of the NNN. which had suspended
production for more than a mouth. Before suspension, the print run of
the New Nigerian and Sunday New Nigerian had drastically fallen



JOURNAL OF ECONOMICS AND SOCIAL RESEARCH VOL.3 NO.1; DEC., 2004 27

from nearly 50,000 to 250 copies, and its distribution was limited to the
presidency and other government offices. Circulation clashed because
the newspapers were viewed as government mouth piece. Major
problems of the company remain money to refurbish obsolete machines,
and printing press, procurement of production materials, and settlement
of a debt of more than N23 million naira. The bad state of the company’s
equipment also include circulation vehicles.

The company’s workers salaries have also been many months in
arrears. In September 1994, the company retrenched about 100 of its
workers in Kaduna, closed it is Lagos offices, and sent about 200
other workers on compulsory leave without pay. At the time the
newspaper suspended production, the company needed about N365
million to bring the paper back to life. Promises the Federal government
made to the company a year before never materialised. Government
was reluctant in giving fresh grants to the company because “money
released to the company in the past was not well utilized”, and also
that, “the company had become a drain pipe while it continues to ask
for more funds” (Newswatch March 6, 1995:33).

Bad management may have stalled production of the newspaper
but government meddlesomeness in editorial content added credibility
problems for the newspaper. According to Abdulllazeez in Newswautch
(March 6, 1995:33), “the chairman and chief executive of the company
was in the habit of faxing ghost stories, editorials, features and
advertisements” for use in the newspaper, some of which “were usually
inciting and capable of leading to the disintegration of Nigeria.™

Many have blamed the problems of the NNN “‘on the culture and
religion in the North which do not favour activist journalism™
(Newswatch March 6, 1995:33). But, Turi Mallam in Haruna M. (Duily
Trust January 24, 2001:23) says “‘the decline of the NN can be traced
to the decision by Babangida to bring in a rank outsider to edit the
paper in 1985 and another rank outsider, Sidi Sirajo, to manage it”. For
Haruna Mohammed, however, “the decline started earlier from 1980
when the ruling National Party of Nigeria (NPN) started meddling
with the running of Federal Government Newspapers, the New Nigerian
and the Daily Times” and “the way leadership of the media houses
meekly submitted to it” (Daily Trust January 24, 2001:23).

The worst victims of mismanagement at the NNN are the workers.
Management has neglected the plight of workers in the company, who



28 GOVERNMENT OWNED NEWSPAPERS AND THE TRUSTEESHIP MODEL

now allege they are working under perceived slavery conditions in the
organisation” (7he Guardicrt March 5, 2001:50). In 2001, management
placed all the workers on probation for almost a year and without paying
them four months salary arrecars from 1999, including the year’s leave
allowances of both working and retired workers. Saxone Achaine in
the Guardian (March 5, 2001:50) writes the workers union “understands
the insensitive attitude of the managing director... to the plight of
workers, that he is only bothered about satisfying the federal authorities™.
The workers believe that the unholy and inhuman treatment they are
receiving arises from the politisation of the media organisation in the
name of “privatisation”,

The 19 Northern States” governors, the supposed owners of the 38
year-old company, are opposed to federal government’s privatisation
plans. They prefer that ownership of the newspaper company be
reverted to them. Their argument is that

since the newspaper was established solely to project and
protect the interest of the North and was owned by the
North before the takeover by the federal government, it
should be returned to its original owners now that the federal
government intends to hands off its management (7he

Guardian, March 12,2001:62).

The federal government has accepted to “take into consideration
the interest of the North™ (The Guardian Feb. 24 2003) in the
privatisation exercise. But the non-conclusion of the privatisation
exercise of the company has worsened the plight of its workers who
now engage management at every opportunity over non payment of
their outstanding entitiements.

At the Daily Times plc, long standing problems are deep rooted.
Its problems started when its management lost out to federal government
acquisition in the third change of ownership of the company in 1975.
The federal government acquired 60 percent controlling shares in the
company. These equity shares are held by National Insurance
Corporation of Nigeria, NICON. Government left the remaining 40
percent of shares to private investors of which 80 percent were DTN
staft. With this take over, the federal government, rather than the
Board of Directors came to take charge of matters of staff appointment,
promotion and discipline and general policy and administration of the



JOURNAL OF ECONOMICS AND SOCIAL RESEARCH VOL.3 NO.1; DEC., 2004 29

company. At the time the federal government forcibly took over the
Daily Times in 1975 the newspaper was a widely acknowledged success
in Nigeria and Africa. 7The Daily Times was, as Oseni Tunji in (This Day
January 30. 1999:17) writes, “the first indigenous company to be quoted
on the Nigerian Stock Exchange™.

But after the take over, the once reputed DTN became government
tool for the various government agencies and functionaries to mantpulate,
use and dump. The cumulative effect of high-handedness of government
in the affairs of DTN helped to wreck this once flourishing enterprise.
In November 1997, Peter Enahoro. who headed its management as
sole administrator wrote that

virtually all his predecessors as managing directors. warned
government that flow of editorial policy instructions from
Federal Ministry of Information, the tendency by some
ministers to direct the contents of DTN newspapers. and
displays ot personal involvement in matters of management
would erode pre-eminent position of the DTN. (Vanguard

April 29, 1999:15).

Government never headed the warning. Indeed, as the newspaper
became too much of government mouth piece, it lost credibility with
corresponding loss of circulation. And as the suspicion by readers that
DTN reporting and editorial columns are brazen government propaganda
ran deep, advertisers also deserted it. Government meddling in the
company since 1976 made it even more difficult for the newspaper to
retain good professionals.

Before Enahoro’s arrival, the company was weighed down by huge
debt. A panel report in 1996 ““put the debt incurred by DTN at N531
million” (The Guardian December 2. 1996:37). At the time Enahoro
took over, the total debt burden climbed to N526 million. Plants needed
replacement or major refurbishing. lts giant webs offset printing
machines were idle and overtaken by rust and needed replacement or
major refurbishing. All its generators were grounded due to age. over
use, and lack of maintenance. The company’s distribution nework also
collapsed. All the distribution vghicles, which use to double as long
distance passenger transport, were all grounded. The company’s
distribution had grown from six low tonnage vehicles in 1956 to more



30 GOVERNMENT OWNED NEWSPAPERS AND THE TRUSTEESHIP MODEL

than 60 heavy and light vehicles at the peak of its management success
in the 1970s.

Allthe DTN subsidiaries such as Times Press, Times Books, Times
Leisure Services and others were all distressed. The London-based
West African Publishing Company, publishers of Wesr Africa magazine
was forced into liquidation. The 82 year old subsidiary was liquidated
in April 1998, by a British court, and was bought by the Graphic
Corporation of Ghana in 1999. Most the titles of the DTN such as Fun
Times, Lagos Weekend, Evening Times, Times International are
extinct. For a long time, nothing concerning human resource
development was mentioned in a company that used to offer general
training to its staff covering such areas as technical finance, production,
salesmanship, cost control, packaging and lithography. The DTN had
a training school established in 1965, expanded in 1972, was renamed
Time Newspaper Training Centre, and later as Times Journalism
Institute.

The deplorable condition of the company put it in dire financial
straits, and led to irregular and non-payment of salaries of staff for as
long as 10 months. With escalating debt profile, demands of creditors,
immense court cases, cessation of publications and lack of even a
token motivation, workforce morale is forced to its lowest ebb.
Widespread disillusionment among the longsuffering staff became
manifest in strikes. Aggrieved workers went on strikes severally, often
using abusive and derogatory messages and employing violence.

What problems Enahoro needed to solve to move the DTN forward
were

major re-engineering of obsolete machines, restructuring
of management on a long term growth strategy, granting of
wide autonomous power to subsidiaries as well at revival of
Times Press Limited. (The Guardian June 23, 1997:35).

He made radical changes upon takeover, such as “the scrapping of
the editorial board. investiture of fill editorial power to the editor, editorial
changes and movement of corporate headquarter from Kakawa street
to Agidingbi” (The Guardian December 2, 1996:37) for effective
management. Editorial changes included reformatting of the newspapers
logos. He also acquired lease hold vehicles to boost circulation of



JOURNAL OF ECONOMICS AND SOCIAL RESEARCH VOL.3'N0.1; DEC., 2004 31

publications. One of the most painful measures the took to strengthen
the company’s activities as a commercial enterprise was the pruning of
the workforce. About “1,125 workers representing 45 per cent of the
entire work force of 2, 500 nation wide, were laid off. The downsizing
exercise was meant to rid the company of “an insidious civil service
structure and mentality’” that ““ate its way into the company’s activities”
(The Guardian January 26, 1998:40).

With these measures the image and public perception of the DTN
group began to change in the first 18 months. Circulation figures rose
by 25 percent and advertising revenue went up to whooping 350
percent. But these giant were short lived. As Enahoro in Vanguard
(April 29 1999:14) writes, ministerial statements made about the Daily
Times “needlessly revived the suspicion that the Ministry of Information
directs the operations of the company”, Issues that should be the
business management were usurped by ministerial directives without
prior consultation with the company. All efforts at recapitalisation of
the dying company through NICON, which holds 60 percent shares on
behalf of Federal Government, were stalled by the Ministry of
Information. Attempts by Enahoro to look inwards for financing through
sale of unserviceable equipment and dormant assets were also maimed
by government bureaucracy.

Such was the state of the company when Adinoyo-Ojo took over
the management of the newspaper in August 1999, with the mandate
to turn it around and make it viable for privatisation. Major problems
remaincd lack of adequate working capital, obsolete equipment, heavy
debt burden, credibility problems arising from the paper’s antecedents,
its perceived closeness to government, a demoralised ill-motivated
workforce as a result of unpaid salaries, unattractive products, poor
editorial content and packaging, rampant incidents of pilfering, heavy
workforce, lack of up to date condition or service of editorial policy,
high incidence of waste and lack age as well as absence e of a board
of directors.

What Adinoyi-Ojo did within 10 months of taking over was the “to
change the ownership structure of the company from the civil service
orientation of the Federal Ministry of Information to the more business-
like approach of our new parent company NICON Insurance plc” (The
" Guardian June 12, 2000:50). He reduced the workforce from 1,300
first to 600, then to a manageable size of 388, blocked all sources of



32 GOVERNMENT OWNED NEWSPAPERS AND THE TRUSTEESHIP MODEL

leakages and wastes, improved editorial content and plOdUCthl qualities
of various ti refoc INEss
of publishing and printing.

With freedom from Ministry of Information and a new Board of
Directors, he sought and obtained a N145 million NICON Bureau of
Private Enterprises /BPE loan with which he cleared salary arrears
and retirement benefits of staff, bought a generator, refurbished the
printing press, installed a new colour Orient Press (which was imported
and abandoned at the ports), brought newsprint and improved distribution
facilities. With these measures, the company increased its print run
and circulation substantially. It introduced the Daily Times on Saturday
and redefined the Sporting Times. The company pursued a programme
of computerising the editorial, administrative, personnel and accounting
operations, and planned to make available online, all publications of the
DTN. In 2001, the DTN was able to hold its AGM and audit its books
since the 1994/95 financial year.

The delay in privatisation has not helped the company, rather, it is
worsening its problems. In October 2002, the federal government gave
up its 60 percent equity holding and the process of diverting the shares

was the offer for sale of 1.09 billion shares to the public and existing

eholders utthe N1.09 b Hion wh
L2 ) Ul “1o. lJLIL (991 11Ul 1

back into the company entirely. The Guardian (November 25, 2002:64)
writes that N399 million will be used for loan repayment to NICON
and BPE while the remaining will be retained for capital expenditure

1 “purchase of a new printing press, operating vehicles computers,
digital library, area network and overhauling of its ortent press”. The
DTN has improved editorial content and rationalised publications it can
no longer sustain. Instead of publishing these as separate titles,
management adds them to existing papers as a sort of selling point. In
this. Digital Times is now part of the Monday package of Daily Times,
Sporting Times. Lagos Weekend and Times Review are inserts in the
Wednesday. Thursday, Friday and Saturday editions respectively, while
Headlines is part of the Sunday Times Package. The Duaily Times
has begun to come alive again, and looks more promising but only just
as that.

aliced will n/\f ho nln
AlIDTU Wil 11U

0]



JOURNAL OF ECONOMICS AND SOCIAL RESEARCH VOL.3 N0O.1; DEC., 2004 33

Conclusions

Government ownership of newspapers is without doubt in the throes of
demise. State owned newspapers are on their way out of existence.
They have lost out as viable economic institutions, and the political
basis for their establishment has since become obsolete. In Nigeria,
government ownership of the press is regarded as a symbol of authority
and a vehicle of political control. But as Edeani (1985:499) observes,
‘“...in no society has government competition with private interest in
day-to-day publication of newspapers been received kindly by an
enlightened public”. And “where public acceptance is lacking™ he
continues “‘the credibility and hence effectiveness of such newspapers
is undermined by public distrust”. Edeani concludes:

In owning daily and weekly newspapers, the federal and
state governments hope to mould public opinion in ways
they perceive to be in the interest of their policies. But in
doing so, they are at the outset fighting a losing battle,
since they are aiming their publishing effort at the wrong
audience — the educated and elite segment of the population
which is precisely the group that is usually the most sceptical
about government propaganda (1986:49).

Government newspapers are no longer accepted in Nigeria.
Government ownership is undermined by public distrust. The federal
government’s Morning Post became extinct early 1973 due a drastic
loss of reader interest and a deterioration in the paper’s content and
physical appearance. The Nigerian public revolted against reading the
newspaper which they said contained no more than government bulletins
and press releases. Government meddlesomeness and interference in
the editorial and management of its newspapers is largely responsible
for the erosion of public trust and confidence, credibility and
effectiveness of its newspapers. Today, all state newspapers are
suffering the fate that befell the Morning Post in 1973.

Various state newspapers are in different stages of transition and
are leaving in their trail a legacy gqf obsolete and decaying equipment.
heavy debt overhang, an obsequious editorial policy in the classic civil
service tradition, a culture of pilfering, and a demoralised ill-motivated
workforce. Creative and resourceful journalists have since left state



34 GOVERNMENT OWNED NEWSPAPERS AND THE TRUSTEESHIP MODEL

employ. What is left is a residue of an extant and blitzed colony, who
lack initiative and fear risks, who are content with civil service drab
and routine idleness, just for survival,

Contributing to they demise of government newspapers is a
succession of legal suits and the difficulty in adapting their news, editorial
and production habits to the harsh realities of a business climate, caught
up in the wave of globalisation. Today it is unthinkable to compare
state owned newspapers with the passing age of cyber journalism whose
high point is the publication of electronic newspapers.

References

Adaba, T. (1996) “Broadcasting: Deregulation and Social Responsibility” A
paper presented at the First African Regional Conference of World
Association of Press Councils, Abuja, Nigeria. IN Vanguard October 30.

Coker, 1. (1971) Landmarks of the Nigerian Press. Lagos: Nigerian Printing
and Publishing Company Ltd.

Dare, O. (2000) “From Iwe Irohin to naija news. Can The Nigerian Press 1859-
1999”. In Hosting the 140" Anniversary of the Nigerian Press. Oseni T.
and Idowu L. (Eds.) Lagos: Tosen Consult.

Heyford, L. (1998) “Chronicling Fraud at the Chronicle” in The Print Media: A
Call for Partnership. A Publication of the Newspaper Registration Board.

Nwankwo, C; Aigbogum, F.; Izeze, E. E. & Mbachu D. (1993) The Crisis of
Press Freedom in Nigeria. Lagos: Constitutional Rights Project.

Oseni, T. (1999) The Media, Transition and Nigeria (Ed). Lagos: Tosen
Consult.

Sharp, C. (1986) “Memorandum”. In Kukah, H. M. (1993) Religion, Politics
and Power in Northern Nigeria. Ibadan: Spectrum Books Limited.
Uche, L. U. (1989) Mass Media, People and Politics in Nigeria. New Delhi.

Concept Publishing Company

Udofia, C. (1991) African Journalism in Perspective (Ed.) Calabar Itiaba
Publishers.

Ugboajah F. (1985) Mass Communication, Culture and Society in West Africa.
New York: London — Paris: Hans Zelles Publishers.



